Sunday, July 13, 2008

Isteri Oh Isteri

5 PETUA

[1] Larangan memburu, menganiaya, berlaku kasar atau membunuh binatang kepada suami. Amalan ini harus dielakkan kerana dikhuatiri anak yang dikandung isteri akan lahir cacat.
(isteri: lebih-lebih lagi haiwan peliharaan yang dok ada kat umah tu..janganlah dok ketuk kepala depa sebab kononnya geram tenghok dia chomel bangat…)

[2] Amalkan minum air kelapa. Sebaik-baiknya 9 bulan terakhir mengandung, belikan isteri air kelapa pandan atau air kelapa muda untuk membersihkan lendir-lendir masa bersalin kelak.

[3] Larangan kepada isteri agar tidak duduk di akar kayu. Larangan ini dibuat bagi mengelakkan uri tertinggal di dalam rahim.

[4] Larangan melilit towel di sekeliling leher sebelum bertolak untuk mandi. Ini kerana dikhuatiri tali pusat akan melilit leher bayi kelak.

[5] Petua org cina menggalakkan minum air sarang burung sehari sebotol kecil. Amalan ini dipercayai elok untuk kechantikkan kulit dan mata bayi.

5 NASIHAT

[1] Tidak perlulah menjalani ujian2 untuk mengesan kecacatan janin. Ini kerana jika benar janin anda cacat, undang2 negara dan hukum islam tidak membenarkan anda menggugurkan kandungan walaupun janin cacat.

[2] Amalkan membaca Al-Quran. Surah2 Maryam, Yusuf dan Lukman harus menjadi pilihan buat anda yang mengandung. Minta suami bacakan sambil pegang perut isteri. Biasanya buat bila baby berusia 7 bulan sebab masa tu sel otak tengah develop. So masa ni baby akan cepat menangkap bunyi dari luar.

* Surah Maryam dibaca untuk memohon kepada Allah swt agar proses bersalin dipermudahkan.

* Surah Yusuf dibaca untuk memohon kepada Allah swt agar anak yang dikandung cantik, jelita, cute-mute, hensem bergaya macam Nabi Yusuf as.

* Surah Lukman dibaca untuk memohon kepada Allah swt agar anak yang dikandung pandai, bijaksana macam Lukman Al-Hakim.

[3] Perdengarkan lagu-lagu muzikal seperti mozart. Lagu2 ni boleh merangsangkan sel2 otak baby supaya lebih pandai.

[4] Elakkan minum minuman berkafein and makan neness. Kafein boleh merencatkan pembesaran bayi manakala nenas mengandungi bhn kimia yg berbahaya pd bayi. Cuma buah mcm nangka, cempedak tu kalau boleh elakkan sbb berangin.

[5] Elakkan membela kucing. Ini kerana najis kucing boleh memberi risiko kepada bayi.

Sunday, June 29, 2008

Perjalanan

Hari ni aku dan isteri tersayang ke Muar. Ada projek. Sesambil aku outstation, bawak isteri aku sekali...

Almaklumlah... Orang tengah mengandung... aku nak outstation pun, dia nak ikut. Takpelah, bawak orang ngandung jenjalan.

Sampai kat Muar, nginap kat Hotel Riverview. Best. ASTRO ada, aircond sejuk, dan yang paling penting, ada WiFi. Every room guaranteed. Ermmm... senang aku nak menorex nanti!!

hahhahhhhahhha

Saturday, June 21, 2008

Alhamdulillah...

Alhamdulillah... pada pukul 2 tadi, aku dapat satu berita gembira.
Kalau tak ada apa-apa aral melintang, aku akan jadi ayah bulan Februari nanti.
Doktor jangka 14 Februari delivered.
Hmm.... Terharunya aku...

Sunday, June 15, 2008

Father's Day

Selamat Hari Bapa aku ucapkan pada ayahanda tersayang, Che Ahmad Che Hussin, mertua Ismail Abdullah, semoga panjang umur dan murah rezeki, dapat tengok cucu lahir nanti...

Jimat oh Jimat

Sebagai menyahut seruan kerajaan untuk jimatkan makan, aku dah cuba.

Hari ni punya lauk:
Seketul ikan kering (bahagian kepala)
Sebiji telur masak sup + lada hitam.

Makan dua orang.

Agak-agaknya, tercapai tak seruan kerajaan tu?

Hmm... Terfikir lak time aku makan menu ni, apa pulak yang menteri-menteri kita tengah makan.. kan? kan?

Minyak oh minyak...

Hari ni aku terbuka balik blog yang aku pernah create dulu tapi tak diupdate.
Terfikir pulak nak update blog ni memandangkan walaupun aku tak login selama 10 bulan, masih lagi aktif dan tak dipadam.

Hari ni aku keluar dari rumah, USJ 16. bawak motor nak pegi draw duit claim yang hanya berbaki RM200 selepas bayar itu ini. Lepas ambik duit, pusing motor ke Pejabat Pos USJ 9 nak claim RM150 tu tapi tutup. Pusing motor ke arah Shah Alam tapi minyak motor abis kat USJ 4. Isi minyak RM10 tapi lepas tu terfikir, kalau aku pegi Pejabat Pos Shah Alam pun, abis minyak RM5. Baik aku tunggu je ambik duit tu esok....

Maka dengan senang hati sebab takyah kepanasan, aku pun pusing motor balik rumah je...